سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : جمعه 92/3/31 | 6:14 عصر | نویسنده : علی اصغربامری

بسم رب الشهداءوالصدیقین

فواید تشویق 

1ـ تشویق موجب تقویت روحی فرزندان می‌شود و نیروی تازه‌ای به آنان می‌بخشد تا بتوانند با اعتماد به نفس و پشت گرمی بیش‌تر، کارهای خوب و مورد ذوق و علاقه‌ی خود را دنبال کنند و به اهمیت آن‌ها بیش از پیش پی ببرند.

2ـ تشویق استعدادهای درونی کودکان را رشد داده و به شکوفایی سوق می‌دهد و زمینه‌های یأس و ناامیدی و بدبینی را در آن‌ها از بین می‌برد.

3ـ کودک در پرتو تشویق یاد می‌گیرد که مشکلات و سختی‌ها را بر خود هموار سازد تا هدف مطلوب خود را دنبال کند و تداوم تشویق به تداوم فعالیت‌های رشد دهنده‌ی کودک می‌انجامد.

4ـ تشویق کودکان توسط پدر و مادر و اطرافیان و مربیان باعث می‌شود کودکان با نظری خوب و خوش‌بینانه به آن‌ها بنگرد و آن‌ها را دوست و همدم و یار صمیمی خود تلقی کنند و این خود ثمرات بسیاری در بر دارد.

5ـ گاه یک تشویق به‌جا و حکیمانه و ساده ممکن است مسیر زندگی کودکی را عوض کند و او را از بدی و انحرافات نجات بخشد.

6ـ تشویق کودکان برای انجام فعالیت‌های مثبت و پاداش دادن پس از انجام آن‌ها، باعث ایجاد انگیزش و تحرک در آن‌ها خواهد شد و جوّ رقابتی خوب در میان آن‌ها پدید خواهد آورد. اما فرزندانی که مورد تشویق قرار نمی‌گیرند، اغلب دچار شکست روحی می‌شوند و اعتماد به‌نفس خود را از دست داده و خود را پست و حقیر می‌شمارند و جرأت دست زدن به کار خوب را در خود نمی‌یابند بنابراین که تشویق عمل بسیار پسندیده‌ای است جای تردید نیست؛ اما مهم‌تر از تشویق، نوع و نحوه‌ی تشویق است که باید والدین در نظر بگیرند و اگر نه چه بسا که بازتاب منفی هم داشته باشد[1].



[1]. مروجی طبسی، محمدجواد، حقوق فرزندان در مکتب اهل‌بیت(ع)، ص107.